Târgul de Turism de la Milano, urmează cel de la București

În perioada 9-11 februarie, la Milano, a avut loc Târgul internațional de turism (BIT – Borsa Internazionale del Turismo). Am mers și noi să vedem care sunt propunerile pe piața de specialitate și care sunt noutățile în domeniu.

Începem cu câteva observații care țin de organizare: pentru al doilea an, târgul are loc la Fiera Milano City, într-o zonă mai apropiată de centrul orașului, după ce, timp de câteva ediții, a avut loc la Rho. Indicațiile de pe site-ul expozițiile erau destul de vagi și, ca parcări, indicau zone destul de îndepărtate. Pentru a evita traficul din Milano și amenzile pentru intrarea în zona de trafic limitat, am lăsat și noi mașina în periferie și am luat metroul, mergând mai bine de o jumătate de oră. Am ajuns în noua locație, care era luată cu asalt de doritorii de vacanțe și de gură- cască, fapt previzibil pentru o zi de duminică ploioasă.

Biletele aveau un preț derizoriu (5 Euro cu reducere, luat de pe internet, 7 Euro cumpărat la intrare). Spațiile expoziționale erau împărțite pe două etaje: Italia și restul lumii. Ca să îți lași paltonul la garderobă, trebuia să plătești 4 Euro, deci aproape cât biletul de intrare. Dacă nu, îți cărai cu tine geacă, fular și tot ce aveai în dotare, într-o căldură teribilă și o aglomerație de nedescris.Știm că sunteți curioși să vedeți cum s-a prezentat România și vom începe cu zona internațională. Prezența la un astfel de târg reflectă evoluția socio-politică a lumii. Dacă acum câțiva ani vă prezentam imagini cu standuri ale unor țări precum Libia, acum își fac loc pe piața de turism noi playeri internaționali, precum Iordania, Sri Lanka sau chiar Moldova.

Da, Moldova s-a prezentat admirabil anul acesta la BIT Milano: cu o strategie de imagine bine pusă la punct și o identitate vizuală în care se găsesc culorile covoarelor tradiționale, standul țării atrăgea de departe atenția prin originalitate. Nu mare ne-a fost mirarea să descoperim că au organizat și un eveniment de show cooking în care pregăteau bucate tradiționale. Alte elemente de promovare erau broșurile cu obiectivele turistice de vizitat, harta vinurilor, pungile inscripționate.Ca amplasare, erau chiar lângă standul României. Hai să vă povestim și depre ai noștri: un stand frumos, măreț, luminos, într-o zonă bună, vizitată. Pe ecranele de sus erau prezentate imagini reprezentative cu cele mai cunoscute obiective turistice din țară, în timp ce în partea de jos ieșea în evidență Ateneul Român. Un stand imens, în care s-ar fi putut face multă promovare. Dar, din păcate, ceea ce tot spunem de vreo zece ani de când vizităm târgul de la Milano, s-a repetat și anul acesta: românului îi lipsește total entuziasmul și spiritul de țară. La desk-urile amplasate pe marginea standului erau prezente multe agenții care își prezentau ofertele de excursii, fiecare pe bucățica lui. Lipsa însă o regie de ansamblu, o imagine omogenă de țară iar oamenilor trimiși acolo le lipsea entuziasmul. Am apreciat prezența unei doamne îmbrăcate în costum popular, care încondeia ouă și atrăgea publicul interesat să vadă o demonstație de artă tradițională. Am mai remarcat pozitiv prezența județului Bihor, care avea materiale de promovare foarte atractive. Lipseau, din păcate, broșurile de la Ministerul Turismului, cu prezentarea generală a țării. Nu e suficient să fii prezent doar fizic la un astfel de eveniment, trebuie să te și implici, iar promovarea se face în mod diferențiat: în Italia promovezi mănăstirile din Bucovina (exista un stand dedicat cu pliante), Delta Dunării (am observat o singură imagine cu niște pelicani), Transilvania, dar și turismul gastronomic. Nu există statistici cu produsele noastre recunoscute și protejate la nivel european, nu știm să le punem în valoare. Suntem urmașii Imperiului roman, ca și italienii? Să îi atragem cu vestigiile romane de pe teritoriul României!

Iar pentru programul artistic, care are un mare impact asupra publicului, ar putea fi implicate comunitățile de români din Italia, din care fac  parte câteva sute de mii de persoane.După cum spuneam, pe harta turismului mondial apar noi destinații, anul acesta fiind în mare vogă Cuba, cu un stand interesant. O mare absență este aceea a Chinei, care de obicei răsfăța publicul cu tot felul de gadgeturi. Nici Turcia nu a avut anul acesta o prezență remarcabilă. Se confirmă prezența destinațiilor clasice, precum Slovenia, Croația și Grecia.Pe un alt etaj, se prezentau regiunile italiene. Regiunile din Sud, răsfățatele fondurilor europene și ale finanțărilor italiene, aveau standuri enorme, cu o prezență marcată a instituțiilor publice, broșuri și ghiduri de prezentare. Toate regiunile legau promovarea turistică de principalele evenimente culturale: Matera- oraș european al culturii în 2019, Milano- orașul manifestărilor dedicate lui Leonardo da Vinci (anul acesta se împlinesc 500 de ani de la moartea acestuia), Parma- oraș italian al culturii în 2020. Peste tot găseai calendare cu principalele expoziții și manifestări culturale de peste an.Ca elemente de noutate, am văzut anul acesta la BIT zonele: wedding, taste și tech. La zona de wedding ne-am nimerit în timpul simulării unei nunți, cu dansuri caraibice, la zona de taste erau încolonați câțiva bucătari, primiți de public ca niște zei iar în zona tech am discutat cu operatorii care oferă servicii informatice cu aplicații în turism.Chiar dacă în ultima perioadă se discută foarte mult despre expansiunea tehnologiei în promovarea turismului, în zona dedicată startup-urilor nu am găsit ceva extraordinar. Foarte multe aplicații de nișă, care nu vin cu un salt deosebit pe partea de promovare turistică, prim planul rămânând în continuare al broșurilor și fotografiilor de mari dimensiuni. Ca o remarcă, singurul stand la care am văzut un set de ochelari VR a fost la cel al Bucovinei.

Impresia generală în urma vizitării târgului de la Milano a fost aceea că s-ar fi putut face mai mult și mai bine, atât din partea organizatorilor cât și din partea expozanților. Situația economică și politică generală și-au pus amprenta în mod evident pe manifestările de acest gen, ca de altfel și amploarea fenomenului low cost, de pe toate segmentele: de la alegerea destinațiilor de vacanță, la rezervarea zborurilor și a spațiilor de cazare.

Așteptăm acum cu nerăbdare Târgul de Turism al României, care va avea loc în perioada 21-24 februarie 2019, la Romexpo.

O să urmărim cu atenție și prezentarea destinației Constanța- Mamaia la acest târg, despre care aflăm urmatoarele din comunicatul organizatorilor:

Descoperă experiența Constanța-Mamaia la Târgul de Turism al României!

“Primăria Municipiului Constanța împreună cu Organizația Patronală Mamaia-Constanța și Camera de Comerț, Industrie, Navigație și Agricultură Constanța, promovează destinația noastră turistică la cel mai important eveniment de profil din România. Timp de 4 zile, în perioada 21-24 februarie, aducem la București vechiul Tomis reinventat într-un concept vibrant. De la întinderile nesfârșite de nisip auriu atins la răsărit cu dantela spumoasă a mării, până la versurile lui Ovidiu ce răsună încă între zidurile cetății antice și până la vibe-urile celor mai mari artiști ai lumii care electrizează nopțile de vară, fabuloasa destinație Constanța-Mamaia te invită să-ți trăiești povestea. Promovăm împreună standul destinației turistice Constanța-Mamaia în Pavilionul B1 al Centrului Expozițional Romexpo București, stand 26-29.”

Se anunță și momente speciale, astfel că:

“Faimoșii instrumentiști din cadrul “Muzicii Militare” a Forțelor Navale Române deschid seria evenimentelor organizate la standul Primăriei Municipiului Constanța de la Târgul de Turism al României, desfășurat în perioada 21-24 februarie la Romexpo” iar elevii Colegiului Național de Arte „Regina Maria”vor prezenta vizitatorilor o parte din spectacolul „Ovidius și Muzele sale” încercând să readucă la viață Cetatea Tomis.

 

Leave a Reply

Name *
Email *
Website

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.