Cum au învățat italienii să danseze „Brașoveanca”

Știu că acasă așteptați cu aviditate vești despre românii din străinătate și că vă bucurați ori de câte ori un român se face remarcat pentru rezultate pozitive în diverse domenii. Astăzi vă voi povesti despre un moment simplu dar în același timp uriaș ca semnificație: este vorba de reprezentarea României în cadrul proiectului „Io lo so che non sono solo” (Eu știu că nu sunt singur), realizat de câteva instituții de învățământ din Parma. Inițiativa, ajunsă la cea de a doua ediție, își propune să aducă în școlile din Italia informații privind cultura țărilor din care provin cei mai mulți dintre elevii străini, în scopul unei mai bune integrări a acestora și al eliminării discriminărilor de orice fel.

Vă rog să priviți panoul de mai sus, veți vedea cum își imaginează copiii italieni România: cu ceea ce avem noi mai frumos și reprezentativ. Fără elementele negative care ne fac să roșim zi de zi, fără știrile urâte pe care le citim în ziarele din Italia și în care sunt implicați unii conaționali ai noștri. Vedem o Românie frumoasă, pe care o iubim și de care ne este dor până la lacrimi.

Dar să vedem cum a luat naștere acest panou și implicit întreaga participare la eveniment. La începutul lunii decembrie, asociația „Romania chiama Parma” era contactată de către profesoara coordonatoare a proiectului, în vederea unei eventuale colaborări. Camelia, prietena mea, care predă limba română într-un centru universitar italian, era persoana cea mai indicată să se implice în organizarea activităților: a mers la școală, i-a cunoscut pe copii (clasa a IVa), le-a povestit despre țara noastră, despre istorie, tradiții, despre limba și literatura română. 

Elevii s-au arătat imediat receptivi și dornici de a afla cât mai multe, chiar dacă în clasa lor nu aveau niciun copil de naționalitate română, cel mai apropiat de noi geografic și istoric fiind un elev din Republica Moldova. A – propos de acesta, în momentul în care Camelia le-a vorbit despre istoria poporului român și despre Columna lui Traian- mărturie a cuceririi dacilor de către romani- băiețelul moldovean a ridicat mâna și a întrebat: „Dar despre Ștefan cel Mare o să ne povestiți, Signora?” 

În cele două luni cât a durat proiectul, copiii trebuiau să pregătească și un moment pentru spectacolul final. Inițial, Cameia se gândise la o dramatizare a unui basm, dar, cum aveau la dispoziție doar 4 minute pentru spațiul dedicat României, a optat pentru un dans la care să participe toți cei din clasă: așa s-a ajuns la „Brașoveanca”. Sala, plină de elevi de la mai multe școli, veniți împreună cu familiile, a savurat din plin momentul pe care l-a răsplătit cu aplauze generoase. 

Au mai fost reprezentate și alte țări, pe lângă România: Albania, Congo, Senegal, Filipine, Tunisia. Iată unele dintre panourile realizate de alte clase implicate în proiect:

În câteva familii din Italia se vorbește cu siguranță acum despre România, despre tradiția mărțișorului (Camelia le-a dăruit fundițe din drapel românesc legate cu șnur alb-roșu) și, în general, despre români, dincolo de prejudecăți și clișee.

Eu pe acești copii nu i-am întâlnit personal dar știu deja multe despre ei din ceea ce mi-a povestit Camelia și îmi sunt deja tare dragi, pentru frumusețea sufletelor  lor inocente, pentru deschiderea de a afla cât mai multe lucruri despre o țară pentru ei necunoscută și, nu în ultimul rând, pentru bucuria cu care dansează „Brașoveanca”….

3 thoughts on “Cum au învățat italienii să danseze „Brașoveanca”

  1. Felicitari dnei Camelia! Cand pui suflet in ceea ce faci, rezultatele se vad imediat. Copiii sunt curiosi si cred ca au invatat multe lucruri frumoase despre noi. Cred ca si oamenii mari ar vrea sa afle mai multe lucruri despre tara de unde venim. Mai ales ca suntem atat de apropiati ca limba, istorie, s.a.

  2. cam stangace dansul, mna sunt copii, dar ma bucur ca le-au aratat un dans popular si celebru in Romania. Avem multe de aratat strainilor, de la traditii si obiceiuri pana la castele si cetati, paduri virgine

Lasă un răspuns

Nume *
Email *
Sit web