În paradisul femeilor

Totul începe cu o invitație pe care o colegă de serviciu ți-o face în șoaptă, ca să nu mai audă și alții ce puneți la cale: „Ai ceva în program joi după-amiază pe la 6 jumate?”. Pe moment nu îți amintești de nimic special și, împinsă de curiozitate, ți-o ia gura pe dinainte: „Nu, de ce?”. Din acel moment nu mai ai cale de întoarcere: „Te aștept la mine, țin o prezentare de produse @, vii?”. Mai poți să spui ceva?

Se apropie și ziua stabilită în calendar pentru marea întâlnire „cu fetele”. Gazda evenimentului îți amintește cu grijă de angajamentul luat: „Nu uiți, da?”. Cred că v-ați prins deja că este vorba despre acele prezentări la domiciliul unei cliente (gazdă), la care participă prietene, cunoștințe, vecine, într-un cuvânt, un public exclusiv feminin . Sunt acele ocazii când bărbații sunt goniți de acasă iar copiii sunt segregați în camerele lor, în timp ce în sufragerie au loc tot felul de demonstrații. Gazda este foarte atentă și zâmbitoare, cumpără sărățele, prăjituri și sucuri, și are grijă ca totul să se desfășoare în mod impecabil. La sfârșit, dacă va fi atins un anumit target de vânzări, va primi de la vânzător un gadget (un șampon, un dop antipicătură sau un spray, în funcție de marca pentru care face prezentarea).

Sosește și protagonista zilei, o doamnă trecută de prima (chiar și de a doua) tinerețe, cu o geantă mare din care începe să scoată, ca dintr-un joben magic, cutii, cutiuțe, sticle, stiluțe recipiente de șampon, creme și uleiuri, pe care le așază pe o față de masă enormă. Între timp, invitatele s-au pus pe povestit, au băut cafea, au mâncat fursecuri, uitând parcă motivul principal al vizitei. Cu  voce autoritară, experta noastră în îngrijirea corporală începe să prezinte produsele, toate naturale, pe bază de ingrediente rare, cu proprietăți extraordinare. Începe cu o cremă de față, de zi și de noapte (dacă tot dai un ban, să nu mai ai nevoie de altceva), foarte scumpă, o cremă care are la bază apă din ghețarii de pe Hymalaia (noroc cu încălzirea globală!). Pune puțin, pe vârful unui bețișor pe care îl trece pe la clientele atente ochi și urechi. Nu a fost prea inspirată, nu prea are succes, poate și pentru că ridurile de pe fața ei te fac să te gândești că în cazul ei produsul nu prea a avut efect.

Urmează tot felul de esențe de uleiuri, fiecare cu proprietățile și întrebuințările sale: mirosul de lavandă se amestecă în aer cu cel de mandarină, îmbietor și irezistibil. Uleiurile și balsamurile de baie, cu parfum de pin, de ienupăr, sau de flori de portocal, promit momente de relaxare totală, în care pielea se catifelează precum aceea a bebelușilor. Produsele costă, dar merită, pentru că te țin o veșnicie, dacă știi cum să le folosești cu măsură. „Dușmanii” principali sunt, bineînțeles, soții, care fac risipă.

bai-cu-abur

Întâlnirea continuă cu prezentarea promoțiilor de Crăciun și a produselor de sezon. Un spray pe bază de extras de cimbru și floare de colț (din Elveția, unde încă nu e octotită de lege) are așa de mare priză la public, încât toate doamnele decid să îl cumpere, adăugându-l pe listele de cumpărături.

Timpul trece, telefoanele încep să sune, doamnele devin neatente, copiii gazdei scot capetele din cameră, plictisiți de exilul forțat. Se dau listele de comenzi, se fac socotelile, toate au cheltuit mai mult decât și-au propus. La un moment dat, vânzătoarea scoate o brățărică de plastic aurie, cu pietricele, pe care o promite viitoarei gazde.

Cineva amintește de o prezentare de castroane și vase de bucătărie, pe care o găzduiește peste fix zece zile. Seara se încheie cu promisiunea pe care și-o face în gând fiecare, de a-și dedica mai mult timp, cu sau fără uleiuri, creme și balsamuri speciale.

sursă foto: colecție privată Florian Ciobanu, Reclame vechi românești

3 thoughts on “În paradisul femeilor

Lasă un răspuns

Nume *
Email *
Sit web

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.