Ne-am pus gaze!

În această primăvară, am zis că a venit timpul, pe lângă multe altele, și pentru un proiect „de suflet” 🙂 : cuplarea apartamentului la rețeaua de gaze! Și nu pentru că asta-mi doream de o viață, ci pentru că aproape toți vecinii au făcut acest pas spre fericire iar asociația de proprietari a decis să rezilieze contractul cu agenția de termoficare. Și, ce-am zis: „dacă tot ne apucăm de dat găuri, de ce să nu schimbăm și gresia, faianța și chiar mobila și electrocasnicele deja depășite moral?”. Având o experiență destul de vastă în domeniul renovărilor – pot să-mi trec în CV vreo 4 apartamente renovate, atât în țară cât și în străinătate -,  am hotărât să apelez, pentru toate intervențiile, la firme specializate, pentru a evita implicarea mea directă în realizarea lucrărilor.

Pe hârtie, etapele păreau destul de simple iar termenul de 60 de zile destul de larg pentru renovarea unei bucătării. Lista inițială de lucrări cuprindea:

  • Demolarea gresiei și faianței vechi. Finisarea pereților și montajul gresiei noi;
  • Montarea centralei de apartament și refacerea traseului de încălzire;
  • Cuplarea apartamentului la gaze;
  • Achiziționarea aparatelor electrocasnice;
  • Achiziționarea mobilei de bucătărie și montarea acesteia.

Pentru prima fază a proiectului, m-am adresat unei firme specializate care a venit cu „o super ofertă” pe care am fost nevoit să o refuz. Așa că mi-am suflecat mânecile, l-am chemat pe nea Gelu și ne-am apucat de treabă. Eu zic că am ieșit bine: în timp ce firma ne indica un timp de 4 săptămâni pentru terminarea lucrării, noi am fost gata în 8 zile, în timp ce firma a cerut o sumă X pentru manoperă, noi am cheltuit în total doar o treime din aceasta. Nu pot să spun că a fost foarte ușor, mai ales că din start am pus condiția ca să se facă zgomot cât de puțin posibil și doar în afara orelor de odihnă, iar molozul să nu fie aruncat la gunoi ci să fie ridicat de către o firmă specializată. De aici au apărut și problemele, deoarece molozul trebuia cărat în saci până la bena lăsată în spatele blocului. Am încercat să găsesc doi zilieri care să facă această operațiune însă se pare că este imposibil în Constanța. Pentru benă este bine să căutați pe net oferte, deoarece eu am negociat prețul direct, cu o mașină întâlnită pe stradă, pentru ca apoi să observ pe net că firma respectivă oferea aceleași servicii, la un preț cu 20% mai mic.120160413_13072120160413_092201-e1470304324206-768x1024A doua zi am trecut la faza următoare și am început achiziționarea materialelor pentru finisarea bucătăriei și a holului. Am ales Arabesque, care s-a mișcat foarte bine și a livrat la timp toate materialele, direct în fața blocului. Am mai achiziționat materiale de la Praktiker (ai cărui consilieri de vânzări nu prea cunosc produsele pe care trebuie să le vândă), Dedeman (are consilieri de vânzări cu atitudine pozitivă și deschiși spre client), Brico Store (m-au surprins la prima oră cu cafeaua și cornul cu care-și așteptau clienții), Brick (timpi mari de așteptare la case). Montajul gresiei, al plăcilor de rigips, ca și datul cu glet sau văruitul au fost doar o joacă pentru meseriașul universal, nea Gelu! Dacă partea de finisaj a fost gata în termenul stabilit, problemele au început să apară pe traseul birocratic al gazelor.20160420_092309-1024x768 20160509_170917-1024x768Inițial am crezut că pot să rezolv printr-o singură firmă tot ce ține de montajul centralei de gaze, dar am descoperit că, de fapt, este nevoie de vreo patru!!!

1. Firma care execută instalația de încălzire din apartament – „defrișează” instalația de încălzire centralizată, montează noile calorifere și traseul de țevi pentru încălzire, montează centrala pe gaze și execută branșamentul la instalația de apă rece existentă. La acest punct al lucrării se aleg: centrala (capacitate, model, marcă), materialul țevilor care conduc agentul termic la calorifere (PPR sau cupru), modelul caloriferelor, dispunerea țevilor prin apartament și locul în care se montează centrala. Pentru apartamentul meu de două camere, cu ceva complicații pentru că am dorit și înlocuirea unor elemente de pe coloana de apă rece a blocului, lucrările au durat 2 zile (www.termo-logistic.ro).20160524_1151442. O altă societate se ocupă de realizarea proiectului pentru branșarea apartamentului la gaze, de obținerea avizelor și de realizarea traseului de pe scara blocului până la consumatorii din apartament (centrală, aragaz, cuptor). Problema cea mai mare a apărut la acest punct, nu din cauza firmei la care am apelat ci datorită faptului că avizarea dosarelor și obținerea autorizațiilor durează extrem de mult (aproximativ 30 de zile) și totul fără a avea un orizont clar al momentului în care acestea ar putea fi gata. Documentele pe care proprietarul trebuie să le depună la începutul acestei faze sunt:

  • Copie după actul de proprietate;
  • Acordul asociației de proprietari;
  • Acordul deținătorului de coloană și schema coloanei de gaz din bloc (le găsiți la vecinul care s-a ocupat la racordarea blocului la gaze);
  • cerere.

Lucrările propriu-zise de pozare a țevilor de gaze se realizează în câteva ore (5-6), dar se face destul praf, gălăgie și se murdăresc pereții.

3. GDF Suez, distribuitorul de gaz din orașul Constanța care execută recepția lucrării, montarea contorului de gaz și pornirea circuitului. Atenție că și aici sunt timpi foarte mari de așteptare! Dar în sfârșit, a venit și ziua fericită în care se pare că tot balamucul s-a terminat. Se mai cuplează pe scara blocului contorul, se semnează câteva documente și se dă drumul la gaz….însă apă caldă tot nu este, deoarece urmează ultimul pas.

4. Firma autorizată de la care a fost achiziționată centrala trimite un specialist pentru punerea în funcțiune a acesteia (în caz contrar, pierdeți garanția). Dacă sunteți norocoși și omul este liber, treaba se rezolvă destul de repede (în maximum o oră), dacă nu …mult a fost, puțin a rămas!20160526_125820La trei zile după termenul pe care mi-l propusesem inițial, am reușit să finalizez această operațiune, cu foarte mult stres din cauza timpului pierdut și a etapelor necunoscute intervenite pe parcurs. De aceea, vă recomand să contactați din timp firmele cu care urmează să realizați lucrările și să stabiliți de la început costurile, necesarul de materiale, orele de lucru disponibile pe zi și durata intervenției.

Odată finalizat circuitul de țevi, am putut să trec la pasul următor: achiziționarea aparatelor electrocasnice. Acest demers a ajuns să fie extrem de simplu datorită magazinelor online și, după o noapte de citit review-uri și analizat prețuri, lista de cumpărături era gata.

Din experiența mea de hobbyist în domeniu, știam că este bine să discut înainte și cu cel care urma să realizeze mobilierul de bucătărie, deoarece cuptorul, plita și hota sunt de obicei încorporate în structuri. Chiar dacă în urmă cu peste zece ani am meșterit mobila de bucătărie, trecând prin toate fazele: proiectare, achiziție pal și accesorii, debitare, căntuire și montare, iar recent, pentru noul apartament din Italia, am testat varianta mobilei IKEA, am hotărât că este bine să văd ce servicii oferă fabricile de mobilă locale. Și, cum cel mai repede găsești informații pe net, am avut plăcuta surpriză să descopăr că primul rezultat oferit de google a fost chiar site-ul fabricii de mobilă a prietenului Cristi Mirea, blogger constănțean. Știam că activitatea lui de bază este legată de design interior dar am fost super surprins să văd că atelierul despre care el vorbea e în realitate o făbricuță cu echipamente moderne.

Cu toate că, după estimările mele, prețul mobilei făcute la comandă este cel puțin dublu față de al mobilei realizate prin forțe proprii, am ales totuși prima variantă, pentru a economisi timp și alți nervi.

Dar să vedem care au fost etapele lucrării și problemele apărute la partea de mobilier:

  • Cristi a venit de două ori să facă măsurători și planuri pentru noua mobilă de bucătărie, o dată înainte de montarea instalației de gaze și a doua oară după ce aceasta a fost finalizată. Chiar dacă la ambele vizite a avut cu el toate mostrele de materiale, texturi și culori, tot a mai fost nevoie să-l stresez cu vreo 4 apeluri și două vizite la fabrică pentru a „bate în cuie” designul final. În plus, au mai apărut câteva „mici” lucrări extra pe care tot Cristi le-a rezolvat (o ușă la o debara, un facelift la un pat, dar și o măsuța inteligentă de bucătărie).
  • a urmat achiziționarea electrocasnicelor, pentru care am folosit platforma www.emag.ro, unde totul a funcționat perfect și produsele au ajuns acasă fără niciun fel de alergătură și vizită prin magazine.

20160614_170142În ziua stabilită pentru montajul mobilei, specialiștii au poziționat totul în numai două ore. A mai urmat a doua zi o sesiune de vreo jumătate de oră, pentru reglaje.20160614_184658După această experiență cu mobila de comandă, spun fără ezitare că merită să lucrezi cu o firmă specializată, din mai multe motive: nu o să te mai gândești la pierderile de materiale, nu o să te mai chinui cu transportul celor necesare, nu ai să mai faci o sută de drumuri la magazinele de accesorii pentru a cumpăra elementele pe care nu le-ai luat inițial în calcul, finisajul este net superior celui pe care ai putea să îl realizezi în casă (fabrica lucrează cu mașini automate și diferența de calitate se vede). În plus, dacă soția îți reproșează că ceva nu iese perfect, poți să dai vina pe meșteri și pe fabrică, și așa ai scăpat!;) Cât despre sfaturile și consultanța oferite de Cristi, este clar că experiența își spune cuvântul și chiar un hobbyst cu experiență are de unde să mai învețe. În ceea ce privește prețul, punându-l în balanță cu toți factorii enumerați mai sus, este cu mult mai mult decât rezonabil și, comparativ cu prețurile firmelor concurente, foarte competitiv.20160616_123727Această ultimă fază a fost poate cea mai liniștită din întreaga noastră aventură. E ușor să spui: „ne punem gaze”, un gând care poate să se transforme în câteva luni de alărgătură și stres. Vom vedea la iarnă dacă investiția a meritat efortul!

Aici puteți citi și  experiența lui Joie, blogger constănțean

5 thoughts on “Ne-am pus gaze!

  1. Aualeu, cata bataie de cap. Dar ti-a iesit foarte frumos. Si noi o sa lucram cu Termo Logistic. Nu raspundeau la singurul numar de telefon afisat pe site si m-au speriat putin. Dar cica a fost o problema trecatoare. Sa vedem cat dureaza si la noi. O sa vin cu update cand e cazul.

  2. Firma asta pentru moloz cum se numeste? Care erau hotii ceilalti? Asta cu zilierii cum a fost? Ai dat anunt undeva?

    • Jurnal de Navetist

      Firma de transport moloz este http://www.evacuare-moloz-constanta.ro, am plătit 150 RON pentru bena din articol care a stat în fața blocului 8 ore. Am căutat pe net și tot la ei am găsit la momentul respectiv niște oferte cu 100 RON. Deci, este bine să verifici sau să negociezi. Cu zilierii am încercat prin diverse metode dar nu am găsit pe nimeni!!!

  3. Stai, n-ai zis de priza pentru centrala. Nu-ti trebuia priza schuko sau ceva? Maine o sa-i intreb si eu, desi un alt mester mi-a zis de ea.

  4. Ah, uite ca am aflat ca de fapt imi trebuie o priza dubla simpla, conectata separat la o alta din apartament. Dar nu prea inteleg asta. Ce diferenta ar fi intre asta si un prelungitor simplu? Apropo, la RADET cat ai dat pentru debransare? 😀

Lasă un răspuns

Nume *
Email *
Sit web

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.