Pentru ce vor agenţiile de turism „ajutoare de stat” de la Ministerul Turismului?


Gâlceavă mare săptămâna trecută, chiar la noi pe litoral. De la o conferinţă de presă care dorea să analizeze rezultatele sezonului estival, răbufnesc câteva discuţii legate de ministru, minister şi direcţiile în care Ministerul Turismului vrea să cheltuiască niscaiva fonduri.


Gălăgia cea mare vine din zona ANAT (Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism) care nici una nici două sare pe mai multe voci la gâtul ministrului. Dar care este problema? Răspunsul apare într-un comunicat de presă ANAT care răspunde unei declaraţii a Ministrului Jianu: schema de ajutor de stat cu privire la investiţii în turism, care este gata şi aceasta nu sprijină agenţiile de turism, ci investiţiile în structuri de cazare şi agrement!”


Apare imediat şi răspunsul ANAT (Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism) care printr-un comunicat de presă îşi manifestă nemulțumirea faţă de decizia ministrului:

Am propus o schemă de ajutor de stat pentru promovare turistică, în ideea de a sprijini turoperatorii care susţin circulaţia turistică internă, atât cei care aduc turişti străini, cât şi cei care aduc turişti români în România, în loc de a-i trimite în străinătate. Ne-am gândit la participări la târguri de turism, organizare de evenimente, realizarea de site-uri de promovare, cataloage, pliante, broşuri de prezentare a destinaţiilor turistice din România. Am crezut că propunerea poate fi de interes pentru Minister, în condiţiile în care pieţele turistice concurente sunt conştiente de importanţa turoperatorilor şi alocă fonduri substanţiale pentru a-şi apropia turoperatorii.” (Comunicat ANAT)


Am încercat un mic experiment marca Google pentru a observa care este implicarea primelor 10 agenţii de turism din România (conform Ziarului Financiar) în promovarea turismului intern. Ca să nu fiu răuvoitor am ales drept ţintă a unui posibil turist cea mai importantă staţiune de pe litoralul românesc  Mamaia.

Experimentul extrem de simplu a constat în căutarea pe Google a următoarei informaţii: „nume agenţie+Mamaia”. Rezultatul a fost mai mult decât concludent:

1.   Dintre primele 10 agenţii doar 2 prezintă o scurtă descriere a staţiunii. Nu vreau să mă exprim asupra actualităţii textelor, însă fotografiile sunt chiar jenante.

2.    Butonul pentru schimbarea paginilor în limba engleză apare doar la 2 agenţii, funcţional fiind doar la una dintre ele.

3.  Nu am găsit la niciuna dintre agenţii informaţii referitoare la evenimentele din staţiune, la facilităţile oferite turiştilor şi nici fotografii de promovare actuale.


Ar mai fi multe de spus despre cum au promovat agenţiile şi pe paginile de facebook ofertele pentru litoralul românesc în acest an, însă mă opresc aici.

Dar poate că traseele montane din Retezat, Piatra Craiului, Făgăraş, în care am observat un mare aflux de turişti străini, sunt mai bine prezentate în ofertele agenţiilor. Cine vrea să facă o probă, îi ofer câteva cabane în care am întâlnit mulţi străini: Mălăieşti, Pietrele, Podragu, Curmătura..…le găsiţi în vreo ofertă  a agenţiilor româneşti de turism?

Revenind la comunicatul ANAT să vedem pentru ce activităţi aflate în aria lor de competenţă doresc agenţiile „AJUTOR DE STAT”.

1. Turoperatorii care susţin circulaţia turistică internă” – De ce este nevoie de bani publici pentru ca o agenţie să adauge în portofoliu oferte pentru turismul autohton?

2. „Cei care aduc turişti români în România, în loc de a-i trimite în străinătate” – Recunosc agenţiile că pot face acest lucru, dar nu vor fără „ajutoare de stat”?

3.  „Participări la târguri de turism, organizare de evenimente” – Ce vor transmite potenţialilor clienţi, dacă nici pe site-urile propriilor agenţii nu există informaţii decente care să promoveze turismul intern?

4.  „Realizarea de site-uri de promovare” – Agenţiile (majoritatea) au site-uri de promovare. Ce le împiedică să le încarce cu informaţii? 

5.  „Realizarea de cataloage, pliante, broşuri de prezentare a destinaţiilor turistice din România” – Trebuie să ofere statul gratis instrumente de lucru, fie ele şi de comunicare, tuturor agenţilor economici din ţară?  

Finanţarea despre care se vorbeşte trebuie să fie direcţionată către cei care fac performanţă în acest domeniu, cei care aduc turişti în România, în al căror portofoliu există proiecte concrete care au drept scop atragerea turiştilor în România.

Cu siguranţă că există şi agenţii care se ocupă preponderent de turismul intern şi m-aş bucura să aflu că ele vor elabora proiecte interesante care să atragă mulţi turişti străini. Idei sunt, iar unii turoperatori străini câştigă şi premii cu circuite în România: Premio Turismo Cultura UNESCO 2014!

O să închei cu un citat din acelaşi comunicat ANAT: „Nu am fi propus alocarea de fonduri suport dacă nu ni s-ar fi cerut să facem astfel de propuneri, ne-a luat o săptămână să realizăm proiectul şi am lucrat la el cu seriozitate si nici măcar nu am reclamat că nu am primit un răspuns justificat la propunerile noastre” …..

PS: Invit agenţiile din ţară şi străinătate pe pagina Constanta City Walking Guidepentru a descărca fotografii actuale pentru promovarea litoralul românesc! Aştept email-uri de la cei care doresc texte de actualitate (RO&EN), pentru inserarea pe site-urile agenţiilor de turism! GRATUIT!

One thought on “Pentru ce vor agenţiile de turism „ajutoare de stat” de la Ministerul Turismului?

  1. Trimite-le mail-uri să-i anunţi de articol şi de propunerile din el. Nu-ţi vor răspunde, doar ce rost are să răspunzi unui e-mail care nu este de un potenţial turist de muls?

    Uite, faze păţite de mine cu agenţiile de turism din Constanţa:
    http://sagittarius.iloveconstanta.ro/turism-de-romania/
    http://sagittarius.iloveconstanta.ro/turism-de-romania-urmare/

    Alte chestii pe aici (http://sagittarius.iloveconstanta.ro/sa-vina-turistii-sa-curga-valuri-valuri/).

    Nu fac reclamă blogului dar ca idee.

Lasă un răspuns

Nume *
Email *
Sit web