Târg pentru promovarea turismului sau piaţă de vacanţe?

Târgul de Turism al României
Multă publicitate, apariţii TV, articole care mai de care mai pompoase despre strategii de comunicare în ale turismului autohton, într-un cuvânt „vorbă multă”…Am mers şi noi să vedem despre ce era vorba la Târgul de Turism al României, mai ales că în urmă cu o lună am fost la BIT Milano şi aveam oarecum un termen de comparaţie.

Borsa Internazionale del Turismo – Milano
Până la destinaţie totul s-a petrecut exact ca în occident, autostradă Constanţa – Bucureşti, centură 2 benzi la Bucureşti, 3 benzi (autostradă) la Milano, aceleaşi centre comerciale în jurul celor două mari oraşe, parcarea elegantă, biletul în jur de 3,5 euro la noi, 5 euro la ei. Este clar, ne apropiem de Europa!

Am intrat în atmosferă încă după ce am trecut de poarta cu cartelă: muzică, animatori, patinaj. Dacă la terasa de la noi sfârâiau deja micii, la Milano era la putere hot dog-ul. Din start am fost puţin dezamăgiţi pentru că evenimentul nu avea loc în pavilionul central de la Romexpo ci era destul de înghesuit în standurile C.


La intrare, prima impresie a fost foarte bună: agitaţie, forfotă, lume multă, muzică, standuri elegante. Ne aflam în zona dedicată agenţiilor de voiaj care vindeau sejururi cu destinaţii de pe întreg mapamondul. Am urmărit atmosfera şi organizarea la nivelul companiilor şi mi s-a părut extraordinară. Ştiau pentru ce veniseră acolo, ocupaseră poziţiile cele mai bune, erau afişate oferte care mai de care mai tentante, iar patronii îi dirijau din priviri pe agenţii care vindeau pachete turistice. Punctul forte era clar turismul extern, doar o singură agenţie reuşind să promoveze mai puternic destinaţii interne (Mareea). 
Aveam să ne dăm seama abia mai târziu că marea masă a vizitatorilor era în căutare de chilipiruri pentru vacanţa 2014. Aici apare marea deosebire dintre târgul de la Bucureşti şi cel de la Milano: dacă la noi agenţiile făceau legea, acolo ni s-au părut aproape inexistente în peisajul general.

Am lăsat în urmă agitaţia şi am pătruns în universul liniştii absolute, adică în pavilionul dedicat autorităţilor locale. Fie că era vorba de standuri elegante sau sărăcăcioase, cu pliante sau broşuri, concluzia a fost una singură: lipsea total entuziasmul! Probabil angajaţii primăriilor sau consiliilor locale cu atribuţii de promovare nu fac nici cel mai mic efort să tragă de mânecă turistul pentru a-i „vinde” o vacanţă, pentru că practic nici nu-i interesează dacă „vând” sau nu o destinaţie de vacanţă sau de călătorie.

Toţi se arătau în schimb deosebit de mândri de pliantele, hărţile şi broşurile „MADE IN REGIO”, fără de care probabil tot acel pavilion nu-şi avea rostul. Cât despre Regio şi broşurile editate pe bani europeni, nu aţi vrea să vedeţi cam ce am reuşit să adunăm:

– Agenda 2014 pentru Circuitul Turistic din Complexul Carstic Ponoare: o agendă spiralată, cu copertă făţoasă, având la interior o hârtie de cea mai proastă calitate, 30 de pagini cu fotografii şi scurte descrieri; în rest, până la 200….foi dictando…. că doar simpla agendă o să îi atragă sigur pe turişti!
– Carte cu specific turistic despre Peştera Dâmbovicioara: se remarcă o calitate foarte bună a hârtiei şi tiparului însă textul extrem de lung, împănat cu foarte puţine fotografii, face ca publicaţia să fie inutilă pentru un turist modern. Vă ofer un citat la întâmplare: „O apariţie de basm, ce pare mai curând un vis, o plăsmuire a norilor, decât o formă a pământului……Piatra Craiului”
– Muzeul Judeţean Argeş – calitate foarte bună (hârtie & tipar), 300 pagini….după ce o termini de citit, nu este cazul să mai mergi la muzeu!


Cât despre Comuna Frumuşiţa din judeţul Galaţi, vă invit să o vizitaţi şi să ne scrieţi ce aţi văzut. 


Şi ca să nu fim doar critici o să evidenţiem standurile judeţelor Neamţ, Sibiu, Alba, Iaşi care arătau foarte bine….Buzăul încerca să dezmorţească atmosfera cu un ţambal, Sighişoara cu o tobă…. 

Obosiţi de atâta drumeţie, am încercat să găsim un loc unde să ne aşezăm, însă nu am dat de aşa ceva până la sfârşitul vizitei. La un moment dat ne-a lovit un sentiment de DEJA VU: da, ne aflam în faţa exact aceluiaşi stand al României de la Milano, aterizat la Bucureşti. Singura diferenţă era la târgul de la noi, în afară de doamna de la ANT, nu mai ieşea în evidenţă decât un ministand Jurilovca.



Am lăsat în urmă agenţii de turism, agenţii de rent a car şi publicaţiile dedicate turismului şi am ajunns într-o altă zonă fierbinte: Mamaia. Animaţia nu era însă la standul staţiunii sau la cel al Asociaţiei Litoral, ci la vecinii lor de mai la Nord – Complexul Phoenicia. Dar ca să nu sărim peste subiect, Mamaia arăta foarte bine, un copy – paste al decorului 2013 din Piaţeta Cazinoului, iar imaginea generală era aceea de CLUB. În rest, se puteau vedea aliniate diverse măsuţe pentru întâlniri B2B, cu agenţi de turism care ofereau informaţii despre hoteluri.


Dacă unii au adus la pliante şi broşuri, alţii ouă pictate şi lemne cioplite, Phoenicia Holiday Resort a adus la târg prospeţimea litoralului. Era cu siguranţă cel mai animat stand, cu o zonă de plajă (cu tot cu nisipul din dotare), locuri de joacă pentru copii, tombole, program artistic şi tot ce mai poate să existe în materie de promovare, mutat direct de pe malul mării la Bucureşti. Ideea era clară: cauţi o vacanţă de familie pe malul mării, all inclusive unde nici chiar copiii nu se vor plictisi…cu siguranţă că după încă o tură prin tot târgul tot la Phoenicia trebuie să te întorci.  http://www.phoeniciaholiday.ro/


Îndreptându-ne spre sudul litoralului ne-am oprit în faţa unui stand la care doar am bănuit că se făcea reclamă staţiunilor din zona Mangalia, asta după numele unor hoteluri aflate pe roll-up-uri. În rest, suprafaţă mare, decoruri ieftine, două personaje „văruite” pe faţă făceau fotografii cu vizitatorii, domnişoare multe, elegant îmbrăcate şi multe, multe flyere şi broşurele care dădeau senzaţia de ieftin şi neunitar.
Şi uite aşa am ajuns şi în Vama Veche, unde am descoperit un alt stand care promova litoralul: e vorba de standul hotelului Laguna şi al restaurantului Corsarul, care asigură all inclusive în Vamă. În plus, alături de ei era şi clubul de scuba diving “Marine Explorers”, care oferă, în piscina hotelului Laguna şi apoi în mare, cursuri şi scufundări de agrement. Cu baloane, steguleţe, costume de scafandru reuşeau să atragă atenţia vizitatorilor pentru o altfel de vacanţă pe litoral. Felicitări pentru efort şi curaj, mai ales că după Phoenicia şi complexul Maria Regia Residence Mamaia (prezentat extrem de elegant), era singurul hotel care avea un stand propriu. Am văzut hoteluri de pe litoral cu multe camere şi stele care aveau aruncat câte un roll-up pe holuri sau maxim participau cu un mic birouaş la un stand colectiv.

Au mai rămas spre final standurile naţionale ale diverselor ţări participante, însă la care, în total contrast cu târgul de la Milano, nu era forfotă aproape deloc, chiar dacă unii dintre expozanţi chiar îşi dădeau interesul. Am tras aceeaşi concluzie de la început: acest târg aducea mult cu un târg de haine unde nu se mai mizează pe încheierea de contracte ci se tinde spre vânzarea cu amănuntul a unui număr cât mai mare de produse, sejururi în cazul nostru. 


În final, ca să fim cu totul deosebiţi faţă de prietenii italieni, la târgul nostru de turism greu găseşti să cumperi un suc sau să te odihneşti pe o bancă, însă poţi să-ţi cumperi o pereche de cizme, că de, tot eşti la târg J.
Părere de rău…

Constanţa ca oraş (Piaţa Ovidiu, muzeele, catedrala, moscheea, Portul Tomis, Delfinariul, Acvariul) nu exista…ştiu că toate acestea nu atrag turişti cât Mamaia, însă este păcat!   

Drumeţiile montane (Făgăraş, Piatra Craiului, Retezat, Ceahlău, Apuseni) …. aveau o promovare slabă, aproape inexistentă. Din experienţă proprie vă spun că în aceste zone am întâlnit un procent foarte mare de turişti străini.

Păreri de bine:

Calitatea foarte bună a materialelor publicitare (cele non Regio) şi imaginea bussines a expozanţilor. 

M-a oprit un domn şi mi-a oferit stingher o vedere cu Conacul Drahneilor. Nu era la un stand, nu avea cursuri de marketing însă mi-a spus simplu: “De ce nu veniţi în Maramureş, să vedeţi ce frumos e la noi?” şi de aici discuţia s-a legat. Felicitări acelui domn şi îi spun că ceea ce reuşea să facă el cu o simplă carte poştală nu făceau nici 5 standuri ale primăriilor. 
Pe mine m-a convins: www.conaculdrahneilor.ro

5 thoughts on “Târg pentru promovarea turismului sau piaţă de vacanţe?

  1. da v ati plictisit tare de ati facut drumul pana la Bucuresti pentru targul de turism :-p eu n-am fost dar Mamaia mi s a parut un mare kitch, din ce am vazut prin presa si bloguri (Mazare ala e dus pe campii). asa cum ziceti si voi, mai bine ar promova si orasul, nu doar plaja su cluburile. si mi se rupe inima cand ma gandesc la cazinoul ala lasat sa pice.

  2. Ori suntem experţi, ori nu mai suntem? nu putem vorbi despre promovare şi marketing teritorial dacă nu mergem să ne convingem cum stau lucrurile. Una e să ne povestească ei, din punctul lor de vedere, alta e să vedem noi.
    Drumul nu a fost prea lung, avem autostradă Constanţa-Bucureşti 😉

  3. Interesant articol Blogger: Jurnal de Navetist, chiar in Maramures.
    Cazare Maramures

  4. […] 2018. Dacă în urmă cu 4 ani, la sfârșitul unei vizite similare scriam un articol cu titlul “Târg pentru promovarea turismului sau piaţă de vacanţe?” am fost surprinși să observăm că lucrurile nu au evoluat foarte mult, contextul general în […]

  5. […] 2018. Dacă în urmă cu 4 ani, la sfârșitul unei vizite similare scriam un articol cu titlul “Târg pentru promovarea turismului sau piaţă de vacanţe?” am fost surprinși să observăm că lucrurile nu au evoluat foarte mult, contextul general în […]

Leave a Reply to Anonim Cancel reply

Name *
Email *
Website

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.